Hallo sportievelingen!

Na een geweldige vakantie en een week vol introductiefeestjes van de Universiteit Twente is het weer tijd om iets voor jullie te schrijven. Hoewel dansjes doen op feestjes natuurlijk een heel inspannende activiteit is, is het verder wat minder van sporten gekomen de afgelopen tijd. Ik heb wel ongeveer twee keer in de week mijn racefiets gepakt. Zodra het mooi weer is, maak ik graag een tochtje door het prachtige Twente! (Ja, ik ben een trotse Tukker) Over een paar weken ga ik een ritje maken van Enschede naar Goirle. En daar moet voor getraind worden!

Deze website is voor de buiten sportende vrouw, maar ik wil het vandaag met jullie hebben over een sport die niet per se valt onder de buitensporten. Deze sport is daar echter wel heel goed mee te combineren is. Naast mijn buitensporten zoals hardlopen, wielrennen en wandelen doe ik namelijk regelmatig aan zwemmen. En dat kan ik iedereen aanraden!

Zwemmen is namelijk geweldig! 😉 Het gevoel dat je door het water glijdt en de regelmaat van de zwemslagen, maakt mij helemaal ontspannen. Het liefst zwem ik buiten in een meertje. Het is een geweldige beloning nadat je je in het zweet hebt gewerkt; eerst een flink stuk fietsen en daarna als verfrissing het water in duiken en lekker opdrogen in de zon. Dat is mijn favoriete dagbesteding bij mooi weer!

Loesje

Mijn zwemtrainingen gebruik ik ook vaak om te herstellen van een (zware) training. Door de bewegingen bij zwemmen en het warme water worden je spieren weer soepel. Voor mensen met reuma schijnt het ook een hele fijne sport te zijn, door het warme water kan je je bewegen met minder pijn. Daarnaast is het een fijne manier om te kunnen blijven bewegen met lichte blessures in bijvoorbeeld je gewrichten. Na de Nijmegen Vierdaagse heb ik nog af en toe last van mijn knie. Maar ik kan er echt niet tegen om de hele dag stil te moeten zitten. Hardlopen zit er sowieso niet in, fietsen en wandelen gaan wel na voldoende rust, maar zwemmen gaat uitstekend!

Zwemmen kun je heel goed combineren met andere sporten. Ik heb gemerkt dat ik mijn hele lichaam train met zwemmen, dus ook bijvoorbeeld mijn rug, armen en schouders en daardoor heb ik minder last van pijntjes met fietsen. Dus nu zit ik op een “dieet” van fietsen en zwemmen en dat bevalt me prima!

Als je nu helemaal enthousiast bent geworden en ook wilt beginnen met zwemmen, dan heb ik nog een paar tips voor je. Ik kan je aanraden om jezelf de tijd te geven om de techniek goed onder de knie te krijgen (dit geldt eigenlijk voor elke sport). Bij zwemmen is de techniek belangrijk om snelheid te maken en het zorgt er voor dat je het veel langer vol kunt houden. Ik kan je aanraden om eens op internet en YouTube te kijken voor tips, eens te gaan zwemmen met een ervaren zwemmer of om een paar zwemlessen te nemen bij jou in de buurt!

Zaterdag maak ik weer een tochtje op de fiets, daar kijk ik erg naar uit! Wat zijn jullie sportieve plannen komende week?

Liefs,
Kim

0 Comments

Leave a reply

CONTACT

Je kan ons mailen .

Sending

Copyright © Vrouwsportief. All rights reserved.

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account