pie·ke·ren (piekerde, heeft gepiekerd)

  • Ingespannen denken
  • Bezorgd peinzen; tobben

Toen ik ongeveer 16 jaar was, mocht ik een seizoenkaart van Willem 2.

Ik fietste daar elke zaterdag of zondag naar toe wanneer er een wedstrijd was. Eenmaal op de tribune werd er met veel enthousiasme gekeken, maar werd er ook altijd gesproken over het ‘Tilburgs kwartiertje’. Tijdens dit kwartiertje was het voetbalspel, wat zullen we zeggen, niet altijd even goed. Onder tussen woon ik in Riel, een dorpje vlakbij Tilburg, en ook daar kennen ze het ‘Riels kwartiertje’. Hier heeft het een andere betekenis, de meeste zijn namelijk altijd een kwartiertje te laat. Het kwartiertje kan dus overal voor worden gebruikt. Vandaag ga ik het hebben over het ‘Pieker kwartiertje’. Het woord zegt het al; het kwartiertje waarin je mag piekeren.

Iedereen doet het weleens piekeren, piekeren over hoe anderen over jou denken of over jezelf.

Tijdens het piekeren heb je meestal niet echt controle over je gedachten. Je bent ingespannen aan het denken en dan vaak over hetzelfde onderwerp. Stel je bent aan het sporten en het lukt je niet om een onderdeel goed te doen. Je ligt ’s avonds in bed en blijft hier maar over malen; ik kan het niet, waarom lukt het me niet. Je gedachten blijven doorgaan, dit noemen we ook wel eens malen, peinzen of tobben. Dit wordt vaak niet als prettig ervaren, het kost je energie en je wordt er moe van. In sommige gevallen kan het zelfs zijn dat je er hoofdpijn van krijgt. Daarnaast gaat gepieker vaak samen met stress en dit kan leiden tot slechte concentratie, ervaring van gevoelens van verdriet of angst en wellicht geeft het spanning in je nek. Het is vaak lastig om uit het piekermoment te komen. Er ontstaat een vicieuze cirkel waar je niet uit komt. Wat kun je hier nu aan doen?

Ten eerste kan sporten je helpen om even alle gedachten opzij te zetten.

Wandel, fiets of ren een rondje door de buitenlucht. Heerlijk ontspannen en even weg van al je gedachten en de dagelijkse sleur. Mocht je intensief sporten dan kan het weleens zijn dat je gaat nadenken over je prestaties. Hier hebben we het dus over het tegenovergestelde, doe dan eens een ontspanningsoefening of mediteer. In mijn vorige blogs heb ik je enkele ontspanningsoefeningen gegeven. Probeer deze eens uit om zo je gedachten even van je af te zetten.

Het is niet altijd mogelijk om even te gaan sporten of iets anders te doen.

Wat doe je dan? Stel je zit op je werk en merkt dat je gaat piekeren. Probeer hier bewust van te worden. Merk je dat je afdwaalt in je gedachten? Pak dan bijvoorbeeld een paperclip en leg deze in een bakje. Op het einde van de dag tel je je paperclips, hoeveel heb jij er? Hierdoor wordt je je bewust van je piekergedrag. Wanneer je je er bewust van bent, kun je er iets aan gaan doen. Een voorbeeld is het uitgebreid onderzoeken van je gedachten en je overtuigingen. Dit kan je zelf doen, maar dit kan je ook doen onder begeleiding van een psycholoog. Een sportpsycholoog bekijkt bijvoorbeeld samen met de sporter welke gedachten hij of zij tijdens het sporten heeft en welke gedachten zijn of haar prestaties negatief beïnvloeden. Vervolgens ga je deze gedachten uitdagen door je af te vragen of deze gedachten wel waar zijn. De volgende stap is de negatieve gedachten en overtuigingen ombuigen naar of te vervangen door positieve gedachten. Als laatste geeft de sportpsycholoog de sporter de ruimte om de nieuwe manier van denken te gaan oefenen. Dit proces wordt ook wel cognitieve herstructurering genoemd (Smith & Smoll, 2004).

Maar waarom nu het ‘pieker kwartiertje’?

Wanneer je vaak piekert, is dit niet zomaar weg. Het proces duurt vaak wat langer en soms wil je snel even van die gedachten af. Een hulpmiddel is het instellen van een pieker kwartiertje. Elke dag mag je een kwartier piekeren. Je wijst daarvoor een tijd aan, bijvoorbeeld na een dag werken mag je rond 20.00 uur een kwartier piekeren. Op het moment dat je merkt dat je aan het piekeren bent, pak je die paperclip en leg je deze in je bakje. Je spreekt af dat je op dat moment stopt met piekeren en de gedachten bewaart voor het piekerkwartiertje. Lijdt jezelf af door je te richten op je opdracht of concentreer je even op je ademhaling. Je neemt op het einde van de dag je bakje mee naar huis en rond 20.00 uur mag je al piekergedachten even voorbij laten komen. Stel de timer in op 15 minuten, op het moment dat deze afgaat stop je met piekeren. Ga lekker even wandelen, bijvoorbeeld met de honden, of ga even sporten of doe een ontspanningsoefening. Zo sluit je heerlijk je dag af!

Geef vooral je reactie hieronder of stuur je vraag naar Marit via het contactformulier hieronder.. We zijn nieuwsgierig naar jouw ideen.

 

 

 

0 Comments

Leave a reply

CONTACT

Je kan ons mailen .

Sending

Copyright © Vrouwsportief. All rights reserved.

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account