Wat motiveert jouw?

doel (het; o; meervoud: doelen)

  • Mikpunt
  • eindpuntvan een reis
  • (sport)ruimte waarin je de bal moet zien te brengen; goal
  • datgene wat je wilt bereiken:zich iets ten doel stellen

Het woord doel heeft op zich al veel verschillende betekenissen. Wanneer we ons richten op de sport zien we dit ook. Een doel, het belangrijkste onderdeel in vele teamsporten zoals voetbal, handbal enzovoort. Een bal in het doel krijgen, dat is wat je wil, het levert je een doelpunt op. Een doelpunt kan ervoor zorgen dat jij wint! En daar draait het toch vaak om of niet? Winnen omdat de einduitslag dit laat zien of ‘winnen’ omdat je iets hebt bereikt? Dat zijn twee totaal verschillende zaken. Jezelf iets ten doel stellen kan je motiveren om iets te willen bereiken. Maar hoe doe je dit nu? Hoe stel je een doel welke haalbaar, realistisch en motiverend is. We nemen daarvoor onze sportpsychologische bril en gaan op onderzoek uit.

Doelen stellenDoelen stellen kan je helpen tijdens het sporten, maar wat kunnen doelen eigenlijk voor jouw doen?

  • Het zorgt ervoor dat je je motivatie vast kan houden
  • Je kan er mee bepalen wat echt belangrijk is (en wat niet)
  • Het kan de inspanning of je inzet vergroten
  • Het kan je helpen om te concentreren
  • Het kan leiden tot nieuwe ervaringen en mogelijkheden

We nemen een voorbeeld: ‘ik wil de marathon uit lopen’. Het zou prachtig zijn als dit jouw gaat lukken. Wanneer je het doel op zich bekijkt, helpt deze jouw om je te motiveren, te concentreren of bepaalt het wat belangrijk is? Wees nou eens eerlijk, met dit doel alleen ga je het niet halen. Om de marathon echt uit te gaan lopen zal je moeten gaan trainen, trainen en nog eens trainen. Het bereiken van je doel komt niet zomaar aanwaaien. Het is daarom belangrijk om meerdere doelen te gaan formuleren. In de sportpsychologie stellen we verschillende doelen op. Daarbij maken we een verschil tussen:

  • Resultaatdoelen: denk bijvoorbeeld aan het winnen of sneller zijn dan de ander.
  • Prestatiedoelen: denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van je tijd.
  • Procesdoelen: denk bijvoorbeeld aan de uitvoering, ik let er op dat ik mijn voet in de looprichting blijf plaatsen.

Kijk eens naar deze drie verschillende manieren van doelen stellen. Welke doelen hebben betrekking op jouw prestatie? Resultaatdoelen vallen dan al af. Dat wil niet zeggen dat je geen resultaatdoel mag stellen. Tuurlijk mag dat, maar zorg ervoor dat dit niet overheerst. Creëer voor jezelf een aantal doelen waarbij je een mix maakt van resultaat-, prestatie- en procesdoelen. Mocht je niet weten waar te beginnen? Begin dan bijvoorbeeld als volgt:

Stel een persoonlijk doel op voor de eerstkomende training; schrijf een aspect op dat je de eerstkomende training zou willen doen of willen bereiken en waar je speciaal op gaat letten. Winnen omdat de einduitslag dit laat zien of ‘winnen’ omdat je iets hebt bereikt? Dat zijn twee totaal verschillende zaken. Jezelf iets ten doel stellen kan je motiveren om iets te willen bereiken. Maar hoe doe je dit nu? Hoe stel je een doel welke haalbaar, realistisch en motiverend is. We nemen daarvoor onze sportpsychologische bril en gaan op onderzoek uit.

Om te checken of het een ‘goed’ doel is, kun je SMART gebruiken. Wellicht al wel eens van gehoord. Het SMART-principe wordt veelvuldig gebruikt in het bedrijfsleven, tijdens opleidingen en nog op vele plaatsen meer. Het is een managementjargon waarmee je eenvoudig en eenduidig doelen kunt opstellen en tevens de doelstellingen kunt controleren. De letters staan voor:

Specifiek:             je bepaalt heel precies wat je gaat doen

Meetbaar:          je kunt aangeven hoe vaak of hoeveel jij laat zien

Actie:                     wat ga jij doen om het doel uit te voeren/te bereiken?

Realistisch:        het doel moet voor jou te halen zijn, mag wel lastig zijn

Tijdgebonden:  je spreekt een tijd af waarin je aan het doel wilt werken

Ja ik zeg het eerlijk, doelen stellen is nog niet zo makkelijk. Sommige van ons kunnen het heel goed zelf, andere hebben ondersteuning nodig van bijvoorbeeld een Sportpsycholoog. Een Sportpsycholoog gaat samen met jouw op zoek naar doelen welke jouw helpen om te gaan sporten of tijdens het sporten. Mocht je een steuntje in de rug nodig hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen. Iedereen weet dat sporten gezond is. Hoe fijn is het als jouw eigen doelstellingen je daarbij kunnen helpen!

‘Niet de eindbestemming maar de reis er naar toe is het doel’

0 Comments

Leave a reply

CONTACT

Je kan ons mailen .

Sending

Copyright © Vrouwsportief. All rights reserved.

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account