Vi·su·a·li·se·ren (visualiseerde, heeft gevisualiseerd)

  • Zichtbaar of als beeld voorstelbaar maken

Het woord visualiseren is een ander woord voor verbeelden. Wie kent hem niet ‘de roze olifant’, denk NIET aan een ROZE olifant. Waar dacht jij aan? Ja geef maar eerlijk toe, ook jij ziet nu een roze olifant voor je. In je hoofd speelt zoveel af en als je slim bent maak je hier gebruik van. In mijn vorige blog hadden we het over onze gedachten en hoe deze invloed kunnen hebben op je prestatie. Wellicht ben je je bewust geworden van je eigen gedachten en lukt het zelfs om motiverend tegen je zelf te spreken. Maar maak je ook wel eens gebruik van jouw eigen verbeelding? Visualiseren noemen we het in de sportpsychologie. Een mentale vaardigheid waar veelvuldig onderzoek naar is gedaan. Sterren als Michael Jordan en Tiger Woods hebben zelfs hun successen toegewezen aan het gebruik van visualisatie.

Bij het woord verbeelden denken we alleen aan een plaatje welke je voor je ziet. Echter komt er veel meer bij kijken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen interne visualisatie, externe visualisatie (je kijkt naar jezelf als of je een film bekijkt), visualisatie van emoties, van fysieke opwinding, van het winnen van een wedstrijd, of zelfs dingen die niks met sport te maken hebben. Maar waarom is het nu zo nuttig? Verbeelden is het creëren van een bepaalde situatie in je hoofd, waarbij alle zintuigen worden gebruikt. De verbeelding komt overeen met hetgeen wat je in het echt doet en kan daardoor als training worden ingezet. Je bouwt dus aan een mentale blauwprint, een training vindt plaats in je hoofd. Het kan onder andere het volgende bevorderen:

  • Zelfvertrouwen
  • Motivatie
  • Controle over aandacht

Door een mentale blauwprint wordt een beweging een automatisme. In je hoofd creëer je de beweging en daarna voer je deze ook uit. Als je begint met visualiseren, oefen dan eerst eens met al je zintuigen. Verbeeld maar eens het volgende:

  • Een zonsondergang boven de oceaan
  • Het geluid van zware regenval op het dak
  • Het geluid van de wind wanneer je hard aan het fietsen bent
  • Het gevoel van de brandende zon op je rug wanneer je aan het wandelen of fietsen bent
  • Met blote voeten in het zand op een warme dag aan het strand
  • De geur van zweet op je lichaam na een grote inspanning
  • De geur van net gemaaid gras

Alvorens je visualisatie kan inzetten als training is het van belang dat je het traint! Begin niet gelijk met een moeilijk element of een wedstrijdsituatie, begin met de basis. Ik geef je enkele basisoefeningen mee waarmee je aan de slag kan. Met deze basisoefeningen kun je ervoor zorgen dat je steeds beter kan gaan verbeelden. Als dit goed gaat kun je zelfs een sport situatie gaan verbeelden.

Oefening 1: Details

Ga zo comfortabel mogelijk zitten, sluit de ogen en ontspan. Haal een paar keer diep adem en probeer je voor te stellen dat je in je eigen woonkamer bent. Kijk rond in je verbeelding en probeer een gedetailleerd beeld te krijgen. Wat zie je? Kijk en probeer je meubels in je verbeelding aan te raken. Hoe voelt de stof van de bank of stoel aan? Zijn er bepaalde geluiden in je kamer? Probeer te voelen hoe de temperatuur is. Voel of er enige beweging in de lucht is. Wat ruik je in je kamer? Probeer alle zintuigen te gebruiken om een zo levendig mogelijke ervaring van in je huiskamer zijn te krijgen.

Oefening 2: Controle

Ga zo comfortabel mogelijk zitten, sluit de ogen en ontspan. Haal een paar keer diep adem en probeer je voor te stellen dat je de voorkant van je huis zit. Probeer de details te zien, de ramen, de kleur, et cetera. Vergroot nu het huis tot twee keer de originele afmeting (…) Ga nu weer terug naar de normale afmeting (…) Verklein nu het huis tot de helft van de afmeting (…) Ga terug naar de normale afmeting en open je ogen.

Oefening 3: Perspectief

Ga zo comfortabel mogelijk zitten, sluit de ogen en ontspan. Haal een paar keer diep adem en probeer je fiets voor te stellen. Focus je op je fiets en probeer alle details van de fiets voor te stellen. Probeer nu jezelf voor te stellen op je fiets. Je bent aan het fietsen, focus je jezelf en dat je het aan het uitvoeren bent. Zie het door je eigen ogen hoe je aan het fietsen bent. Stap dan uit je lichaam en zie jezelf fietsen net alsof je een film van jezelf aan het kijken bent. Nu stap je weer terug in je lichaam en open je ogen.

Ter inspiratie wil ik jullie twee filmpjes laten zien, druk maar eens op de linken hieronder. Je ziet twee bekende schaatsers hun race visualiseren. Je zal zien dat ze beide op een andere manier visualiseren. Ga dus op zoek naar jouw ideale manier van visualiseren! Dus motiveer jezelf en train niet alleen fysiek, maar ook met je hoofd!

0 Comments

Leave a reply

CONTACT

Je kan ons mailen .

Sending

Copyright © Vrouwsportief. All rights reserved.

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account