Zelf (bijwoord)
1) Eigenhandig, persoonlijk: iets zelf doen
Spraak (de; v(m))
2) Het vermogen om te spreken
3) Manier van spreken; klank

Wanneer je het woord zelfspraak op zoekt in de Van Dale krijg je ‘geen resultaat’. Het is een combinatie van ‘zelf’ en ‘spraak’, het woord wordt veelvuldig in de Sportpsychologie gebruikt. Zelfspraak is de innerlijke stem die je, vaak onbewust, vergezelt gedurende de dag. Vaak hebben we een innerlijk dialoog met ons zelf. ‘Kom op zeg, kun je dit echt niet beter… Loop nou toch eens door’. Dit zou je coach kunnen zijn, maar nee dit speelt zich allemaal af in je eigen brein. Het kan zijn dat je complete gesprekken met jezelf voert gedurende de dag. In de sportpsychologie wordt het innerlijke gesprek ‘zelfspraak’ genoemd. Het is een techniek die wordt gebruikt om tot prestatieverbetering te komen of om je zelf te motiveren. Hoe werkt zelfspraak?

In een gesprek met ons zelf overleggen we over onze gevoelens, wensen, keuzemogelijkheden en nog veel meer. Je brein is een overlegkamer waaruit veel gedrag wordt bepaald. Het bepaald bijvoorbeeld ook het gedrag tijdens het sporten. Tijdens trainingen kunnen hele problemen voorbij komen, dialogen worden voorbereid of herkauwt. Soms kunnen het gedachten zijn die onszelf motiveren: ‘je kunt het, nog maar een klein stukje…’ Er zijn echter ook gedachten die zich spontaan aandienen: ‘ik kan echt niet meer…’. Dit gebeurt onbewust, maar heeft een negatieve invloed op je prestatie. Hier tegenover staan de gedachten die we bewust kiezen. Dit zijn gedachten waarvan we weten dat die werken en je motiveren. Hoe we tegen ons zelf praten heeft dus effect op ons gedrag. Wellicht heb je er zo nog niet naar gekeken. Ga de eerst volgende training maar eens na welke gesprekken je met jezelf voert. Zijn de gesprekken positief of negatief? Helpen ze je om beter te presteren? Zijn je eigen argumenten logisch?

Wanneer jij je gedachten hebt onderzocht en geanalyseerd (dit kan met behulp van een sportpsycholoog), kun je een negatief patroon gaan doorbreken. Je neemt als uitgangspunt hoe jij je zou willen voelen in een betreffende situatie, bijvoorbeeld ‘ik wil rustig en zelfverzekerd zijn tijdens een wedstrijd’. Vervolgens kies je gedachten die jou helpen om deze gevoelens te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan gedachten als: ‘ik ken het parcours en heb goed getraind’ en ‘ik ga op mijn eigen tempo fietsen’. Deze gedachten kunnen je dus helpen om het juiste gevoel te krijgen. Bij elke gedachten kun je jezelf afvragen of het waar is en heeft deze effect? Zo wordt je je bewust van je innerlijke gesprek en kun je ervoor zorgen dat er een ‘helpende’ gedachten in je op komt.

In mijn vorige blog gaf ik je de opdracht om voor een training een doel te stellen. Is dit je gelukt? Zo ja, ga dan eens kijken welke gedachten je kunnen helpen om dit doel te bereiken. De gedachten die je kunnen helpen zou je kunnen opschrijven. Zie het als een motivatie lijstje. Denk je, is dit wel nuttig? Ik zal je een voorbeeld geven. Ongeveer een week geleden was Andy Murray hier in Nederland voor een tennistoernooi in Rotterdam. Hij had een lijstje bij met daarop slogans en uitspraken die hem motiveren. Het zijn aandachtspunten waar hij aan moet denken tijdens een wedstrijd. Een prestatie zoals Andy Murray hoeft natuurlijk niet iedereen neer te zetten. Maar wil jij ook niet goed presteren op je eigen niveau? Ga dan eens aan de slag met je eigen gedachten!

0 Comments

Leave a reply

CONTACT

Je kan ons mailen .

Sending

Copyright © Vrouwsportief. All rights reserved.

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account